Storebrand, «Du kan få i både pose og sekk»

I denne bolken har bærekraft vært hovedfokuset, men innenfor det begrepet ligger det mye mer bak enn kun forurensning og ressurseffektivitet, som ble veldig belyst i mitt forrige innlegg. Jeg var usikker på hva jeg skulle skrive om i mitt neste innlegg, så jeg spurte en god venn av meg, Jonathan, om litt hjelp. Han foreslo, som avslørt i overskriften, Storebrand. Alle organisasjoner har et samfunnsansvar og med det så jeg har dykket litt ned i bank- og forsikringsbransjen, for å lære mer om hvordan de bidrar til fremtiden.

Gode Penger …

Storebrand er en bedrift som i utgangspunktet fokuserer på bank og forsikring, men selv om de ikke har noen bærekraftige «problemer», så har de et hav av muligheter. Pensjonspenger utgjør omkring 50% av alle pengene på verdens børser, her kommer Gode Penger inn. Som nevnt i overskriften så kan du som kunde få i både pose og sekk hos Storebrand. Det de er veldig opptatt av er å bidra med det de kan, så de investerer altså i bedrifter som direkte kan påvirke skjebnen til FNs bærekraftmål.

Men alle bedrifter kan jo investere i slike bedrifter? Ja, men dette er bare «posen», nå skal jeg fortelle deg hva som er «sekken». «Sekken» handler om det økonomiske ansvaret de tar for deltakerne i samfunnet, deg og meg. Visjonen deres er at du skal få leve bedre gjennom dine økonomiske investeringer, i den bedre verden gjennom deres økonomiske investeringer. Så dersom jeg har min pensjonsparing i Storebrand, så vil jeg sitte igjen med et godt utbytte av min sparing samtidig som jeg har bidratt til at sunne virksomheter har fått muligheten til å vokse, for samfunnets beste.

Samtidig som de er med på å løfte de bedriftene som skal sikre en bærekraftig fremtid, så gjør de det motsatte mot de som stikker kjepper i hjulene på prosessen. Konsernsjefen spesifiserer i videoen nedenfor at bedrifter som motarbeider prosessen vil bli utelukket, som for eksempel de rene kull-bedriftene.

Ved å klikke på bildet nedenfor vil du kunne høre Storebrands konsernsjef, Odd Arild Grefstad, fortelle kort og konsist om Gode Penger.

Aktivt Eierskap …

Med en tung pengesekk på omkring 700 milliarder kroner åpner det seg naturligvis en del dører. Som aktive eiere gir det dem muligheten til å påvirke driften i det gitte selskapet for det bedre. Hovedfokuset deres er ikke kun å rette opp i feil selskapet med et sterkt potensiale gjør, men også bidra med noe nytt og ferskt. Etter å ha vært involvert i bærekraftig investeringer har en stor koffert med kunnskap og erfaringer, som kan være vanskelig å sette en prislapp på. Disse 20 årene med gode og sunne investeringer har bygget opp en sterk etos i deres prosesser, dette skaper også flere strenger å spille på. De kan inkludere andre investorer som kan bidra sammen med Storebrand, noe som skaper en vinn-vinn-situasjon.

De fokuserer på flere områder der det er rom for forbedringer. I år har de valgt å prioritere fire områder, som er i tråd med FNs bærekraftsmål. Dersom du ønsker å lese mer om hver prioriteringen så kan du trykke på temaet som interesserer deg. De fire områdene de har prioritert er dekarbonisering av selskaper, konfliktområder, hvitvasking og avskoging og biologisk mangfold.

Kristoffer Skjervold

Alle kilder er hentet fra Storebrands hjemmeside og alle spesifikke lenker er vedlagt der de er aktuelle.

Fremhevet bilde

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *