Hvilke markedskanaler bør din bedrift prioritere?

I dette innlegget har jeg gjort rede for hvilke plattformer jeg mener din bedrift burde sikte seg inn på. Mine vurderinger er basert både på statistikk og trender, men mest på sistnevnte. Sosiale medier er helt avgjørende for en bedrifts markedsføring, så jeg har valgt fire plattformer jeg mener er de mest relevante i 2021. Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn er de fire sosiale mediene jeg vil fokusere på her.

Den nyeste av de fire …

TikTok er en forholdsvis ny plattform som består av videoer på omkring et minutt. Innholdsskaperne på denne appen er veldig dyktige på å formidle godt innhold på kort tid. Med hele 700 millioner brukere internasjonalt per måned så er publikumet mer eller mindre ubegrenset. Majoriteten av forbrukerne her er unge mennesker. Mange av disse ser veldig opp de profilerte innholdsskaperne på denne appen. Denne appen betyr en gunstig mulighet til å møte den yngre aldersgruppen av markedet. Som man lenge har sett på Instagram så bruker forskjellige merkevarer profilerte personer til å markedsføre sitt merke gjennom dem. Dette kan man også gjøre på TikTok, men isteden for å få andre til å gjøre det, kan man gjøre det selv. Det er mange eksempler på bedrifter og organisasjoner som har en profil der de markedsfører seg selv gjennom trendene som er på appen.

Bilde fra Manchester Uniteds TikTok-profil (21/5/2021).

Som man kan se på Manchester Uniteds TikTok profil så har de generert 2.1 miliioner følgere og tilsammen 24.5 millioner likes. I feeden deres kan man se at de er svært aktive og viser frem både spillere, høydepunkter og historie.

Dette er kun et eksempel på potensiale til en merkevare, uavhengig om det er en sportsklubb eller en vanlig bedrift.

Forøvrig så har flyselskapet, Ryanair, over 600.000 følgere (21/5/2021).

Hurtigmat-kjeden, Wendys, har 1.1 millioner følgere (21/5/2021).

De to mer etablerte …

I denne delen skal jeg snakke om Facebook og Instagram sammen. De to plattformene har vært aktuelle i mange år allerede og deres publikum overlapper hverandre i stor grad. Omkring 70% av de myndige i Norges befolkning har en Facebook-profil og omkring 40% på Instagram. Disse tallene ekskluderer personer under 18, så prosentandelen er noe større totalt. Både Facebook og Instagram er for alle. Det er to lette plattformer å bruke, både for de eldre og de yngre. Det er to uformelle plattformer hvor begge er veldig åpne for markedsføring. Som jeg nevnte i TikTok-avsnittet så kan man bruke profilerte personer til å markedsføre, men disse to plattformene åpner også for betalte annonser. Det er veldig populært for bedrifter som vil møte forbrukermarkedet. I og med at Facebook har sin egen kjøp og salg side så er dette en god plattform for å møte forbrukere.

Den mest optimale for B2B …

Den siste plattformen jeg vil vurdere som en av de fire en bedrift bør prioritere, er LinkedIn. LinkedIn ble jeg ikke ordentlig kjent med før jeg startet på Høyskolen og har på den tiden gjort meg en oppfatning om hva normene er på den plattformen. På Facebook og Instagram er det litt mer avslappet og kan være veldig runde i kantene, men på LinkedIn er det annerledes. Plattformen er skapt for å bygge og opprettholde relasjoner til andre bedrifter og/eller personer. Det sies at vært minutt er det tre personer som som blir ansatt et sted gjennom LinkedIn. Så dersom din bedrift er ute etter nye impulser, så er LinkedIn stedet å være.

Dersom din bedrift er ute å etter å spre det glade ord om dere selv, så LinkedIn en fin arena for dette også. For å starte sunne samarbeid så er det viktig å ha et positivt image de blant potensielle samarbeidspartnere. Det er ønskelig å vise seg frem på best mulig måte, det kan man påvirke selv på LinkedIn. Positive uttalelser i media , nystartede samarbeid og ansettelser kan man publisere for å skape engasjement rundt sin bedrift.

Før man prioriterer …

Det er noen ting som er viktig å være klar over før man velger seg noen plattformer å fokusere på. Man er nødt til å vite hvor ditt publikum befinner seg og hva som appellerer til dem. Har du et ungt publikum kan TikTok være veien å gå for eksempel. Vil du bygge image og tiltrekke deg leverandører så trolig LinkedIn veien å gå. Det er viktig å å ha en testperiode slik at man får bekreftet eller avkreftet hvorvidt man har tatt riktige vurdering i forkant.

Kristoffer Skjervold

Business Of Apps, Mansoor Iqbal, TikTok Usage and Revenue Statistics. Lesedato: 21/5/2021.

Ipsos, Some Tracker Q2´20. Lesedato: 21/5/2021.

Kinsta, Mind-Blowing Statistics and Facts (2021). Lesedato: 21/5/2021.

Quickbutik, Slik velger du rett markedskanaler. Lesedato: 21/5/2021.

Fremhevet bilde, Unsplash, NordWood Themes. hentedato: 21/5/2021.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.