Utviklingen av digital markedsføring

I dette innlegget skal jeg snakke om digital markedsføring og dens utvikling. Hvordan endrer det seg for det bedre? Dette temaet er relevant for meg, ettersom at jeg kanskje skal være med påvirke digital markedsføring i fremtiden. Dette er et av de siste innleggene jeg kommer til å dele dette semesteret, så det temaet passer bra. Med dette temaet så har jeg basert de fleste meningene mine kun på egne tanker. God lesing!

Bilde hentet fra Pexels. (Link i bildet).

Finne potensiale …

Man forsøker hele tiden å optimalisere de løsningene man allerede har, men hva er man skal fikse på, og ikke fikse på? Dette er vanskeligere å viktige vurderinger. Noen sier «if it aint broke, dont fix it», andre mener at dersom du ikke beveger deg forover, så beveger du deg bakover. Dette vil være noe situasjonsavhgengig, men i digital markedsføring mener jeg at sistnevnte er det gjeldene. Dersom du ikke utfordrer din virksomhet eller markedet generelt, vil du bli hengene etter, som kan bety kroken på døra.

Det å utfordre er det nøkkelen for meg. Dersom man blir utfordret av en annen aktør, så er man nødt til å svare på tiltale. Man må omstille seg å komme med nye løsninger for å forsvare din posisjon. Dersom det er du som utfordrer så har du allerede gjort endringer for å starte en reell konkurranse. Kombinasjonen av noen som utfordrer og noen som blir utfordret skaper behov for å finne og utnytte potensiale. På denne måten vil nye løsninger bli tvunget frem. Den «vinnende» parten kan da ha implementert revolusjonerende løsninger som skal dominere markedet i en tid fremover.

Plattformorientering

Bilde henter fra Pexels. (Link i bildet).

En annen faktor jeg mener er viktig er hvor orientert din virksomhet er til plattformer. Det er flere elementer som er bygget inn i dette. Først og fremst så er det viktig å være oppdatert på hvor ditt publikum er. Dette er mer relevant for å opprettholde det populæritetsnivået din virksomhet allerede har. Det som jeg tror kommer til å påvirke utviklingen er å finne ut av hvor publikumet ditt kommer til å være.

Det kommer stadig nye plattformer der hvem som helst kan delta. Din virksomhet bør være tidlig ute på de nye plattformene som kommer. Dersom du er tidlig ute kan du bli med på å starte en trend, isteden for å hoppe på en trend. Du vil også starte veksten din på de(n) nye plattformen(e) før konkurrentene dine gjør det. Med det så vil du være leder på plattformer og få best eksponering til nåværende og potensielle kunder.

Kristoffer Skjervold

Alle bilder er hentet fra Pexels. Inkludert fremhevet bilde.

Ingen eksterne informasjonskilder er brukt.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *