Zalando – din «lokale» klesbutikk

Zalando er en nettbutikk som veldig mange nordmenn er kjent med og har erfaring med. Men for dere som ikke er kjent med butikken, så er det altså en nettbutikk som selger klær fra utrolig mange forskjellige merkevarer. Det er ikke en norsk bedrift, men ettersom at butikken er så populær i Norge så ville jeg se nærmere på hvordan de opererer for å holde transaksjonskostnadene lave for kundene. Det er nemlig det som er hovedtema i dette innlegget, hvordan kan store bedrifter få et konkurransefortrinn ved å senke disse kostnadene. Dette er altså kostnader som går utover ressursene til en kunde i en kjøpsprosess, det trenger ikke nødvendigvis å være penger, det kan også være tid.

Prøverom hjemme …?

Som en 100% digital aktør på et konkurransepreget marked så er Zalando nødt til å skille seg ut, enten det er ved sære teknikker, veldig høy kvalitet eller «pris». Personlig kjøper jeg ikke så mye klær, men jeg har hørt fra flere kanter at noe som er veldig populært å gjøre når de handler hos Zalando er å bestille veldig mye forskjellig samtidig, så prøver de ut de forskjellige plaggene, beholder de dem liker og sender resten i retur. Det er naturligvis regler som spiller inn i bildet når det kommer til returrett og så videre, men jeg har inntrykk av at dette er veldig praktisk hos Zalando. Dette gjør jo også at kunden slipper å bruke mye tid på finne, prøve for og så kanskje kjøpe et plagg. Dette gjør Zalando til et naturlig gunstig valg av forhandler.

Lærer seg å kjenne deg …

Jeg har jo skrevet mye om kunstig intelligens i tidligere innlegg og ettersom at Zalando kun driver digitalt så gjør det det veldig mye lettere for de å samle informasjon om deg som kunde. Hos Zalando er du pålagt å være innlogget som en bruker for å kunne betale for produktene dine. Dette er du nødt til å være slik at Zalando kan samle informasjon og samtidig analysere dine kjøpsvaner. Hvilke prisklasser handler du i, hvilke merker favoriserer du, handler du kun på tilbud osv.

Dette fører hos til …

Ved å innhente all denne informasjonen om kundene sine så åpner det opp for visse muligheter. Det sekundet du logger inn på din Zalando-bruker kan hele forsiden endre seg, alt etter hva Zalando tror at du vil være interessert i. Dersom dine tidligere kjøp primært er fra Adidas, så vil de naturligvis fremheve andre Adidas produkter, da deres kunstige intelligens har fanget opp at det er en merkevare du liker. Det trenger ikke nødvendigvis være merker, men også noen av de eksemplene jeg nevnte ved kjøpsvaner ovenfor. Dette kalles anbefalingsalgoritmer som videre kan åpne for mersalg. Når du skal til «kassen» for å betale for varene dine, så vil de komme forslag om enkle produkter kunden kanskje kan tenke seg å kjøpe, for eksempel en pakke med sokker, underbukser. Dersom kunder biter på disse triksene, vil det også brukes i fremtiden, men hvis kunden ikke responderer på produktene, så må de kanskje endre fremgangsmåte.

På denne måten sparer du enda mer ressurser ved å handle hos Zalando, du får dine ønskede produkter rett i ansiktet med en gang, isteden for at du må gå rundt på et kjøpesenter for å finne det du skal ha og alt som fører med ved å ha handle fysisk.

Et annet effektivt verktøy …

Mange kunder har ikke sterke preferanser på merker, så da kan det være vanskelig å vite hvor du skal gå for å finne det du skal ha. På Zalando kan du helt enkelt bruke en «filter»-funksjon som lar deg finne dine ønskelig plagg på kryss og tvers av merkene de har i sortimentet. Dette er veldig fint for de vet hva de trenger, men ikke vet spesifikt hva de skal ha. Man kan deretter sortere produktene etter visse ordninger, som høy-lav pris (og omvendt), mest solgte og nyeste produkter. Dette gjør det lettere å møte kundens kriterier.

Forskjellige typer transaksjonskostnader

Ettersom at jeg har skrevet om Zalando, som er en nettbutikk så er det flere av disse typene som ikke er relevante å diskutere her. Jeg har kun snakket om søke- og informasjonskostnader i dette innlegget fordi det er mest relevant her. Kostnader som forhandlings-, beslutnings-, evaluerings- og tvangskostnader blir mer relevante i sammenhenger der større beslutninger skal tas, og det som regel er mer ressurser involvert.

Alt i alt …

Så vidt jeg forstår så gjør Zalando mye riktig. De effektiviserer kundenes kjøpsprosess betraktelig og gir sammenlikningsmuligheter fysiske butikker ikke kan tilby. Det er også flere betalingsmuligheter tilgjengelig enn det er i fysiske butikker, så mulighetene er uendelige hos Zalando. Personlig foretrekker jeg å handle i fysiske butikker, ettersom at jeg kan få assistanse av ekspeditører og at jeg får prøve produktet med en gang, men jeg handler i utgangspunktet veldig sjeldent, så for meg er ikke dette en hverdagslig problemstilling. Men for de som er opptatt av å ha en oppdatert garderobe er det fullt forståelig at de foretrekker nettbutikker, som for eksempel Zalando.

Kristoffer Skjervold

Bilder er fra Unsplash.

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi (Det nye digitale nettsamfunnet). 1. Utgave. Cappelen Damm Akademisk.

3 thoughts on “Zalando – din «lokale» klesbutikk

  1. Hei Kristoffer!

    Fint innlegg 🙂 Du har alltid tekststruktur på plass og skriver rikelig med tekst. Flott at du også trekker inn dine eldre innlegg inn i denne teksten. Du skriver godt – fortsett sånn!

    Da dette er en faglig blogg, savner jeg at du bruker de rette fagbegrepene når du forklarer eksempler. I dette tilfellet, snakker vi om når du skriver at «kunstig intelligens har fanget opp en merkevare du liker». Dette heter anbefalingsalgoritmer. Husk at dette er spesielt hensiktsmessig til eksamen, og bloggen din er en slags utvidelse av eksamen der du viser fram kunnskapen din ikke bare til sensor, men til potensielle arbeidsgivere.

    Du argumenterer for at mange av transaksjonskostnadene ikke er relevante for Zalando da dette gjelder for større beslutninger. Jeg kan ikke egentlig si meg helt enig. Siden temaet for dette blogginnlegget er transaksjonskostnader, så hadde det vært mer hensiktsmessig å forklare alle transaksjonskostnadene fullt ut selv om du egentlig mener de ikke er så relevante for Zalando, eventuelt trekke inn en annen plattform (som for eksempel en direkte konkurrent av Zalando) slik at du får vist at du forstår hva transaksjonskostnadene er. I dette innlegget, kommer det frem som en kort oppramsing som ikke tydelig gjenspeiler din forståelse av temaet. Som et resultat, blir ikke forklaringen tydelig nok for leserne heller.

    Godt jobbet! Jeg gleder meg til å følge deg videre 🙂

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *